Poziom 1 systemu ETCS jest poziomem wstępnym, stanowiącym nakładkę na urządzenia stacyjne oraz liniowe. Poziom ten zabezpiecza jazdę pociągu poprzez niedopuszczenie jazdy pociągu z prędkością większą niż dopuszczalna na danym odcinku linii kolejowej oraz zapewnienie, że pociąg nie przejedzie poza miejsce wyznaczonego zatrzymania. Do urządzeń zamontowanych na lokomotywie wyposażonej w system ETCS poziomu 1 zaliczamy: komputer bezpieczny (EVC – European Vital Computer), komputer obsługujący (MC – Maintenance Computer), rejestrator prawny (JRU – Juridical Recording Unit), odometr (jednostkę pomiaru drogi i czasu) oraz antenę służącą do odbioru informacji z eurobalis ułożonych w torze. Opcjonalnie do wyposażenia pociągu można dołączyć urządzenia do odbioru informacji z europętli (uaktualnienie punktowo-ciągłe) oraz cyfrowe urządzenia radiowe (uaktualnienie za pomocą systemu GSM-R). Tor w konfiguracji poziomu 1 wyposażony jest w eurobalisy przełączalne, przekazujące maszyniście informacje o zezwoleniach na jazdę i sygnałach wyświetlanych na semaforach oraz eurobalisy nieprzełączalne stanowiące uzupełnienie informacji. Dodatkowo w torze może być zainstalowana europętla będąca punktowo-ciągłym uaktualnieniem informacji wyświetlanych na semaforze. W przypadku wyposażenia linii kolejowej poziomu 1 w GSM-R (Global System for Mobile Communications for Railway), podsystem ten może służyć do uaktualnienia informacji przekazywanej przez eurobalisy, jak również może być wykorzystywany do dwukierunkowej ciągłej transmisji danych pomiędzy torem a pojazdem w celu prowadzenia wstępnej obróbki informacji przez urządzenia przytorowej.